"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cuma, Mayıs 18, 2012

Ses kısıklığına karşı...

Mercankösk (Origanum majorana)
Photo by angelaseiten
Ses kısıklığı zaman zaman insanin basina gelen tuhaf rahatsizliklardan biridir. "Ne öldürür, ne ondurur" türdendir. Konusmamak en iyisidir ama yasadiysan bilirsin, cok zordur. Insanin boynuna kartondan "sesim kısık!" diye tabela asasi gelir; o da telefonla arayanlara karsi care degildir :) Doktorlara sorarsan (en azindan benim sorduklarima) öyle kolaycacik geciriveren bir ilaci da yoktur.

Notlarimda iki dogal recete var ses kısıklıgına karşı. Birincisi mercanköşk (Origanum majorana). Cayi yapilip iciliyormus. Ya da eterik yagindan 2-3 damla büyükce bir kasedeki sicak suya damlatilip buhari solunuyormus (2-3 yasindan kücük cocuklarda kullanilmamali!). Ben cayini icmis ve biraz yarar görmüstüm. Mercankösk cayi önceki yüzyillarda Avrupa'da ses sanatcilarinin ses kisikligina karsi cok kullandigi bir yöntemmis. Ayrica soguk alginligi ve öksürüge de iyi geldigi söyleniyor. Mercankösk hakkinda bir bilgi daha: Tohumundan, saksida ve hatta ic mekanda kolaylikla yetistirilebilen bir bitki. Benim en acemilik zamanlarimda yetistirmeyi basardigim bir bitkiydi. Ayrica kurusu ya da tazesi köfteye cok yakisir yan detay olarak :)

Ikinci receteyi güvenilir bir kaynaktan duydum ama hic denemedim. Fakat icerigine bakinca gayet mantikli geliyor: Biraz taze adacayi ve  biraz taze zencefil ince ince kiyiliyor. Havanda biraz bal ile birlikte iyice dövülerek bir macun haline getiriliyor. Hepsinin miktari göz karari. Hepsi de sogukalginliklarinda kullanilan, antimikrobiyel etkileri olan seyler zaten. "Macun"un üzerine biraz sicak su ekleyerek cayini yapmak da mümkünmüs. Fakat bal ve sicak suyun birbirlerini sevmedigi teorisinden yola cikarak, en fazla 40 derecelik ilik su eklemek en dogrusu olur sanirim.

1 yorum:

  1. Hıımm.. bak sesle uğraşan bana bu verdiğin tarifler çok yararlı. Mercanköşk' ü 80 li yıllardan beri kullanırım ve kabak yemeğine (kabağın her türüne) çok yakışan bir baharat olduğunu keşfetmiştim. Sayfanda benim de söz söyleyebileceğim bir bitki olması ne saadet yarabbim :)

    Ah bu arada yine ses ile uğraşan kişiler için bir öneri daha. Kebabiye adıyla anılan, karabibere benzerliği ile akrabagillerden olduğu imajını veren bu baharatı, aktarlardan edinmek mümkün. Üstelik diyelim boğazınızda hafif bir yanma, hastalık emaresi hissediyorsunuz, hemen ağzınıza 1-2 tane atıp çiğnendiğinde ısıttığını ve bir ferahlık verdiğini göreceksiniz. Denenmiştir, tavsiye edilir. Sadece tadı acı ya da naneli gibi gelebilir, çiğneyip yuttuktan biraz sonra su içebilirsiniz.

    YanıtlaSil