"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Nisan 03, 2012

Hindiba gerilla bahcivanliga isiniyor :)

Photo by @bastique

Gerilla bahcivanligi teoriden severim. Felsefesine hele bayilirim. Yillar önce sevdigim bir bahce blogundaki su yaziyla duymustum ilkin. Uygulamada ise hep cekingen kaldim. Sorun gerilla bahcivanlikta degil, kisilik meselesi.

Bu yil elimdeki tohumlari kontrol ederken farkettim ki, bazilarinin son kullanma tarihi gecmis. Hem de öyle böyle degil; bazilari bu yaziyi okudugum yillarda aldiklarimdan. Yani epey bir gecmis.

Son kullanma tarihi gecmis (yani cimlenme yüzdesi sifira inmemisse bile azalmis) tohumlari elden cikarmaya karar vermisse insan, cöpe atmaktan daha sacma ne olabilir? Sanirim en cekingen ruhlu gerilla bahcivanin bile ise girisecegi nokta budur :)

Önce latin cicegi tohumlari ektim market yoluna. Ektim derken, cebimden cikarip kuru yapraklarin arasina attim teker teker. Doga kendi basinin caresine bakar fikrimce. Sonra yagmurlugumun cebinde taa gecen sonbaharki orman gezintisinde topladigim Lathyrus tohumlari vardi. Ne zaman elimi cebime soksam karsilasiyorduk :) E, alisverise gidip gelirken yolda karsilassak fena mi olur? Onlari da baska bir marketin yoluna, bir de sincabin arada bir oynadigi bir oyun parkina ektim ;)

Evde ayrica tarihi gecmis feslegen, mercankösk tohumlari var. Onlari da nehir kenarina ekeyim diyorum. Yazin hem bol günes alan, hem de su kaynagina yakin bir yer orasi. Yabani naneler, kekikler, bir tür reyhan veya feslegen  yetisiyor. Benim tohumlar da sever belki :)

Cevredeki bos arazilere, nehir kenarina, yol kenarilarina "benim bahcem" demeyi seviyordum. Isi lafta birakmayip biraz da calisayim, gerilla bahcivanliga kendi yaklasimimi getireyim bari :)

Gerilla bahcivanlik senin de ilgini cekiyorsa:
Güncelleme (ayni gün - ögleden sonra): Sincap oglumla nehir kenari üzerinden gezerek alisverise gittik. Yanima yeni tohumlar aldim yola cikarken. Sincap yolda iki sopa buldu, kilic yapip sövalyecilik oynadik. Sonra ben o sopalari kücük cukurlar kazmakta kullandim; bizim kücük bahcivan da bana yardim etti tohumlari ekerken. Sanirim sövalyecilige merakli erkek cocuk -  bitkilere merakli anne arasinda uyumlu bir denge kurduk :) Iki tane dört yaprakli yonca ektik (Oxalis deppei). Gören herkes "dört yaprakli yonca buldum, sansli günümdeyim" diye sevinir mi, bilmem artik.

Adacayi tohumlari vardi bir arkadasimin gönderdigi. O kadar coklar ki, önümüzdeki on yil eksem bitiremem evde. Üstelik adacayi cok yillik oldugu icin örnegin bu yil ekmeme gerek olmadi saksiya. Bu yüzden  onlardan birazini nehir kenarinda bir bankin arka tarafina ektim. Gecen sonbaharda bir gün tohumlari armagan eden arkadasimla o bankta nehire ve günese karsi oturmus; hayattan, insan olma hallerinden, oradan buradan konusmustuk. Adacaylari tam da orada cikarsa, arkadasim her zamankinden daha da yanimda olacak; mutlu olacagim :) Ayrica kizil yaprakli feslegen tohumlari ektim (serptim) etrafa. Tam yerlerini aklima yazmadim ama önemli degil. Görünce bilecegim benimkiler oldugunu :)

Bu yil o kadar cok yabani menekse görüyorum ki, anlatamam. Bir arkadasim daha var ki, yabani menekse uzmanidir. Gördükce onu aniyorum. Acaba benden habersiz buralara gelip gerilla bahcivanligi mi yapti diye süphelenmekteyim.

Eve dönerken sopalari coktan atmistik. Sıkılan sincapla "yolda karsilasmis iki tanidik"miscilik oynadik. Diyalog söyle (H: Hindiba, S:Sincap) :

H- Ooo, merhaba, nasilsiniz efendim?
S- Iyiyim, sen nasilsiniz?
H- Iyiyim, bunu sordunuz ya, daha da iyi oldum. Neler yapiyorsunuz?
S- Avuvuka (alisverise) gitmistim.
H- Öyle miii? Neler aldiniz? (bu da ne merakli tanidikmis böyle ;)
S- Süt aldim, bi de balik.
    Domates alacaktim, bi de salatalik, unutmusum onlari.
H- Iyi etmissiniz unutmakla.
S- Dogru, cünkü mevsimi degil.
    Cilegin de mevsimi degil ayrica.
H- Eh mirim, haklisiniz, dogru söze ne denir!

Sanirim ihmal edilmis blog Yerel ve Mevsiminde'yi sincaba devretmenin zamanidir. Yakisir!

    11 yorum:

    1. Bravo.Ellerinize sağlık.Gerçekten çok duyarlısınız.Başkaları olsa ''ne uğraşacağım'' deyiverip çöpe atarlardı.Kolay gelsin :)

      YanıtlaSil
    2. gunun iyi haberi, bugun siirler baslamisti iyi olacagi belliydi zaten. Dilimde tuy bitmisti sonunda tohumlar kandirdi seni, doga bilir isini:) bravo gonulden tebrik ediyorum, asil macera simdi basladi, hergun haber bekliyorum akibetilerinden;) Ingiltere'de 2000 yilinda karsilasmistim bu hareketle ben, hep aklimdadir bir ayi sarimsagi soganiyla katilmak isterim bu harekete:)))ama tohumdan daha cok hareket gerektiriyor ikinci etaba kalsin istersen sen iyice isin ve gurur duydum Hindiba:)))

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Siirler? Anlamadi ben?
        Evet, genel istek vardi ama ben ayak sürüyordum :) Simdilik tohumlarla idare edeyim ben. "Anneeaaa, böcek, sinek, ari, gidelim!" diye mizikcilik yapabiliyor sincap arada.

        Sil
    3. Güzelmiş :) Ben genelde kiraz, vişne gibi meyvelerin çekirdeklerini atardım belki bir umut diye :))
      Bu arada linkler tıklanabilseydi harika olacaktı :)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Z, tesekkürler animsatma icin :)
        Nedense linkler otomatik baglanacak sanmistim. Ben baglayiverdim simdi :)

        Sil
      2. Tşk :)
        buarada güncelleme pek hoş olmuş, sincapcık'a sevgiler :)

        Sil
    4. Aaaa benim kocam bunu hanidir yapar. At kestanesi eker mesela kırlara. Meşe palamutu tıkıştırıverir. Ordan aldığı tohumları buraya sepeler. Abi, adamlar yapınca bir de ad koyuyorlar; adı olan şey kavramsallaşıp başkaları tarafından da benimsenir hale geliyor. Diyorum, herşeyi hikayeleştirmek lazım. Sağol hindiba. Bir şey daha öğrendim.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Hande'cigim,
        Esin ruhen gerilla bahcivanmis. Artik bilsin bu gercegi :)

        Sil
    5. Kocaman sarilsam da ikinize acaba yeter mi hissettigim seyi hissettirebilmeye :)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. "Bump..bump" etti yüregim okuyunca, onu mu diyorsun? :)

        Sil