"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Çarşamba, Mart 30, 2011

Fenerbahce Parki'na gezmeye gittim :)

"Benim icin agaclarin, agac dallarinin fotografini ceker misiniz?" cagrima yanit olarak Handan Fenerbahce Parki'ndan bir kac agacin  fotografini göndermis. Baslangicta cinar agaci haric hicbirini taniyamadim. Buradaki agaclara, agac türlerine öyle yogunlasmisim ki, hicbiri tanidik gelmedi. Sonra fotograflardaki detaylari dikkatle inceleyince ilginc seyler buldum.

 Agaclardan biri aslinda tanidigim ama kis halini bilmedigim bir agacmis:


Dallarda asili kalmis meyvelerden Fabaceae (Baklagiller) ailesinden bir agac oldugu hemen belli oluyordu. Aklima Türkiye'de cok yaygin oldugu icin hemen akasya geldi. Internetten akasyaya bakinirken benim de daha önce bilmedigim bir sey dikkatimi cekti. Türkce'de ve pek cok dilde akasya dedigimiz, yaz basinda hos kokulu beyaz cicekler acan agac, aslinda akasya degil, Robinia (Yalanci Akasya) türlerinden Robinia pseudoacacia (Beyaz cicekli yalanci akasya) imis. Robinia'larin geneline mi özgüdür bilmiyorum ama Robinia pseudoacacia'da dal üzerinde dikenlerin de bulundugunu okudum ki, Handan'in fotografina dikkatle bakinca görünüyor. Asil akasyalar ise benim sokakta görsem mimoza diyecegim agaclarmis ve nitekim botanikte Mimozagiller'in bir alt grubunu olusturuyorlarmis. Bu arada onlarin dallari da dikenliymis. Asil mimoza ise yapraklari dokununca kendiliginden kapanan, benim bir gün mutlaka edinmek istedigim ama sincap zavalli bitkiyi kendine oyuncak eder diyerek durmadan erteledigim otsu bitki Mimosa pudica imis ve akasyalarla bir ilgisi yokmus. Akliniz mi karisti? Eh, benimki de... Her neyse, özetle bana yukaridaki bitki beyaz cicekli yalanci akasyaya ait gibi geliyor. Uzun yillar sira sira bu yalanci akasyalarin dizili oldugu bir sokakta oturdum ve dallarin genel durusunu aciklayamadigim bir sekilde onlara benzetiyorum. Handan bu agaci yaprakli cicekli döneminde görürse, ne diyecek bakalim buna :)

Gelelim ikinci agaca. Cok dikkat cekici kremsi sari meyveleri var:


Meyveler öyle dikkat cekici ki, daha önce görsem mutlaka hatirlardim. Internette aramak icin de meyvelerinden yararlandim ve sasirtici derecede kisa bir zamanda Latince adi Melia azedarach olan Tespih agacina ulastim. Asya ve Avrupa'nin sicak yerlerinde yetisiyormus. Su fotograf ne kadar da benzer Handan'inkine... Tespih agaci adini duydugum bir agacti, böyle tanismak hosuma gitti :) Bu tanismadan bir kac gün sonra ugradigim Sinek Sekiz'de de tesadüfen su yaziya rastladim :)

Handan'dan bir fotograf daha. Burada destekli atma hakkimi kullanacagim:
 
 
Aslinda böylesine öbek öbek tomurcuk veren bir agac bilmiyorum sınırlı tecrübemle. Fakat Esra'nin su ve su postlarindaki kiraz veya baska bir Prunus türü oldugunu tahmin ettigim agaclara baktim, sonra cevrede bildigim erik, kiraz agaclarina da baktim ve yukaridaki agacin da bir Prunus türü olmamasi icin bir sebep yok dedim. Pembe pembe kiraz cicekleri acacakmis gibi geldi bana :)
 
Tekrar tekrar tesekkürler Handan! Ben  Fenerbahce Parki'ni cok sevdim :)

5 yorum:

  1. Biz yüksek bir bölgede oturduğumuzdan ağaçlarımız henüz çiçek açmadı. Haftasonu Belgrad Ormanı'ndaydım, keşke senin için yakın plan fotoğraf çekseydim. Bir iki tane ağaç fotoğrafım var ordan, ekleyince haber veririm.
    Şu ilk ağaç, bizim çocuk oyun parkında var. Çocuklar onun meyvelerini toplayıp "fasulye" yerine koyuyor, pazarcılık, aşçılık vs oynuyorlar :)
    Sayende ben de meraklandım, heyecanla bekleyeceğim çiçek açmasını...

    YanıtlaSil
  2. Ben bir erguvana gidip bakayim bu yazdiklarin uzerine Evren :) Birincisi sonbaharda Erguvan uzerinde de bu cocukken fasulye diye topladiklarimizdan oluyor, ikincisi boyle tomurcuklari da oluyor cicekten once :P Bu agaclar sanki erguvan degil ama onu hatirlattiklari icin gidip bir bakayim :)

    YanıtlaSil
  3. Birinci fotoğraf Fraxinus yani dişbudağa benziyor bence :)

    YanıtlaSil
  4. Zevkle :) Fotoğraf gezilerime gittikçe yeni ağaç fotoğrafları da yollarım.

    Bu arada dallarım dallandı neredeyse, bunları bir yerlere diksek tutar mı dersin?

    Sanırım çam diye aldığım erik ağacıymış. (Meyve ağaçlarını üzerinde çiçek olmadan tanıyamıyormuşum:) Bendeki çiçekleri çok küçük olduğu için anlayamamıştım ama şu anda bahçede en çok gördüğüm çiçekli ağaç erik.

    YanıtlaSil
  5. Dilek,
    Elbette, erguvan da ve hatta keciboynuzu da baklagil ailesinden.

    Maya,
    tohum kapsülleri (böyle mi denir emin degilim ama) benzedigi icin degil mi? Fakat ben yine de oyumu yalanci akasyadan yana kullanacagim. Daldaki dikenler ve tohum kapsülünün daha cok baklagilleri andirmasi sebebiyle. Ayrica disbudagin tepe tomurcugu cok karakteristik ve tomurcuklari bana karsilikli gibi geliyor. Bu fotografta ise tepe tomurcuklari belirsiz , diger tomurcuklar almasli gibi duruyor. Fakat yorumunuz cevrede gördügüm ve tam ayirt edemedigim bazi agaclarin disbudak oldugunu farkettirdi bana. Yeni bir kesif! Tesekkürler :)

    Handan,
    Bir hafta önce sorsaydin, "hayir, tutmaz" derdim. Ama gecen gün benim sudaki dallardan birinin köklendigini farkettim saskinlikla ve hemen topraga ektim. Istersen, imkanin varsa denemek icin direk ek topraga, istersen bekle bakalim köklenecek mi? Köklenirse bekletmeden hemen ekersin.

    YanıtlaSil