"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Ocak 11, 2011

Emzirme Reformu Mimi

Emzirme Reformu hareketini baslatanlardan Blogcu Anne bir bilgilendirme mimi baslatmis. Bana da Isil vasitasiyla ulasti. Biraz gecikerek de olsa ama can-i gönülden katilip yanitliyorum:

1) Türkiye’de ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı sizce yüzde kaç?

Dogrusu hic bilgim yok. 1 yasindan sonra anne sütü alan cocuklarin sayisinin cok düsük oldugunu tahmin ediyordum ama ilk 6 ay sadece anne sütü alanlarin oraninin yüksek oldugunu düsünmüstüm hep. Son zamanlarda anne-bebek gruplarinda okuduklarim bu inancimi temelinden sarsti. Anneler dogumdan hemen sonra hastaneden baslayarak hemsireler, doktorlar ve yakinlari tarafindan o kadar demotive ediliyor ve o kadar sasirtiliyorlar ki, cocuklarini besleme gücünün kendi iclerinde yattigina dair güvenleri sarsilarak hemen hazir mamaya saldiriyorlar. Ilk alti ay cocugunu sadece anne sütüyle besleyen anne sayisi yüksekse kirsal kesimde yüksektir biraz. Dogrusu ondan bile süpheliyim.

(2) Siz bebeğinizi ne kadar süre anne sütü ile beslediniz?

3,5 yasindaki oglum hala anne sütü aliyor. 6 ay boyunca sadece anne sütü aldi. Ondan sonra sebze pürelerini denedim ama cok isteksizdi. Pratikte 1 yasina dek agirlikli olarak anne sütü ile beslendi. 2 yasindan itabaren cesitli zamanlarda kesmeyi denedim, kabul görmedi :) Anaokuluna basladigindan beri -yani yaklasik 3 aydir- anne sütü emmesi orada kaldigi süreye paralel olarak azaliyor tabii. Sanirim böyle veda edecek anne sütüne :)

(3) Kaç ay doğum izni kullandınız?

Ogluma hamileyken calismiyordum. Calisiyor olsaydim, Almanya kanunlarina göre bir yil süreyle her ay maasimin %67'sini de alarak dogumdan sonra bir yil süreyle ebeveynlik izni (Elternzeit) kullanabilecektim. Iznin adi ebeveynlik izni, cünkü aile tercih ederse, bir kismini ya da tamamini anne yerine baba da alabiliyor. Ebeveynlik iznini hemen dogumdan sonra almak yerine dogumdan sonraki iki yil icinde aile icin en uygun zamanda almak da mümkün. Bu arada tahmini dogum tarihinden 6 hafta önce baslayan ve dogumdan sonra 8 hafta daha devam eden ücretli izin var. 1 yilin sonunda is hayatina geri dönmek istediginizde özel sektörde de calistiginiz son yerdeki isinize geri dönebilirsiniz. Isinize son verilmesine karsi kanunen korunuyorsunuz. Bunlar teoriden bildiklerim, pratikte aksayan yanlari var mi ,bilmiyorum. Darisi ülkemin basina...

(4) Yasal süt izninizi kullanabildiniz mi?

Bkz. bir önceki soru :)

(5) Emzirdiğiniz ya da süt iznini kullandığınız için iş yerinde mobbing (tepki, işi bırakmanız için baskı) ile karşılaştınız mı?

Calisiyor olsaydim ve simdiki gibi uzun süreli emzirme kararinda olsaydim, isyerinde %100 baski görmez, destek alirdim diyemiyorum. Burada özel sektörde mobbing oldukca yaygin. Her durumda aleni olarak, Türkiye'de örneklerini duydugum gibi, süt iznini acikca bahane ederek yapilmazdi sanirim.

(6) Bebeğinizi toplum içinde, dışarıda emzirmeniz gerektiğinde sıkıntı yaşadınız mı?

Hayir, bir sorun yasamadim. Parklarda, havaalanlarinda, ucaklarda, cafelerde, lokantalarda, magazalarda emzirmisligim vardir. 2 yasindan itibaren emzirmek icin varsa emzirme-bakim odalarini tercih ettim. Bence emzirme icin havasiz ve genelde kirli bakim odalarindan ayri, icinde annenin rahatca oturabilecegi koltuk, sandalye vb. bulundugu odalar olmali. Cok cok az yerde böylesine rastladim. 2,5 yasindan itibaren sadece evde emzirdim.



(7) Emzirme konusunda desteğe ihtiyacınız oldu mu? Gerek emzirme danışmanlığı, gerekse psikolojik olarak yeterince destek bulabildiniz mi?

Baslarda hem de cok! Yeterli sütüm yoktu, miktari arttirip oglumu sadece anne sütüyle besleyebilmek icin 6 hafta ugrastim. En büyük destegi esimden ve formül sütün de tadini bildigi halde anne sütüne asla hayir demeyen oglumdan gördüm. Dogumdan sonra hastanedeki hemsireler ve ev ziyaretine gelen ebeler bilinen klasik yöntemlerle (emzirme cayi, gögüslerdeki yaralarin tedavisi , beslenme önerileri, vb, vb) destek olmaya calistilar ama büyük yararini görmedim. Özellikle psikolojik acidan büyük destegi internette kendi yaptigim arastirmalarda okuduklarimdan buldum. Keske emzirmenin ve anne sütü üretiminin dogal mekanizmasini hamilelikte daha iyi ögrenseydim diye hayiflandim.  Simdi elimden geldigince ayni bilgilendirici destegi baskalarina vermeye calisiyorum. Emzirmeyle ilgili her soruyu bildigim kadariyla yanitlamaya hazirim.

(8) Emzirdiğiniz süre boyunca etraftan “sütün yetmiyor, mama ver, bu çocuk meme emmek için çok büyük” şeklinde baskı gördünüz mü?

Yalniz dogum yaptim. Tüm aile büyükleri, es dost Türkiye'deydi. Bu bazen bir dezavantaj, bazen de bir avantaj oldu. "Sütün yetmiyor, mama ver, bu cocuk doymuyor" elestirilerini sadece bana destek olmak icin her gün ziyarete gelen bir arkadasimdan aldim. Okuduklarim aksini söyledigi, doktor da gelisimini normal buldugu icin arkadasimin söylediklerine kulagimi tikadim. Ilk bir haftadan sonra telefon görüsmelerinde süt durumunu soran aile büyüklerine "her sey yolunda, sütüm yetiyor" dedim, ki dogru degildi aslinda. Fakat oradan gelebilecek huzursuzluklarin önünü kestigi icin cok yerinde bir karardi bence.  
Uzun süreli emzirmeye gelince... Büyük bir baski görmedim. Saka yollu elestiriler, imalar vb. Oglum anne sütü konusunda iki yas civari anneannesinin, 2,5 yas civari en büyük destekcisi babasinin ve 3,5 yas civari babaannesinin destegini kaybetti :) Ben mümkün oldugunca azaltmak ve onun gercekten istemedigi anda kesmek istiyorum. Zamana biraktim.


(9) Emzirme Reformu’nu biliyor musunuz? Sizce Emzirme Reformu neden gerekli?

Evet, biliyorum. Bu konuda emek ve destek veren herkese de cok tesekkür ediyorum. Emzirmenin direk olarak anne ve bebek; dolayli olarak ise aile ve toplum icin inanilmaz yararlari var. Anne sütünün anne ve bebegin vazgecilemez bir hakki oldugunu düsünüyorum. Toplum uzun vadede kendi cikarlarini da gözetmek adina anne ve bebegin bu haklarini sonuna dek kullanmasi icin destek olmali, gerekli sistem degisikliklerini yapmali. Ister emzirsin, ister formül sütle beslesin, ilk bir yil annelerin (ve ailelerin) huzurlu olabilmeleri ve bunun icin destek görmeleri cok önemli. Cicegi burnunda annelerin calisma sartlariyla ilgili bir reform yapilacaksa, emzirmeyen anneleri de hesaba katmali.

(10) Emzirme Reformu’nu web sitesinde desteklediniz mi? Destek olmak için www.emzirmereformu.com adresindeki formu doldurmanız yeterli.

Elimden geldigince destek verdim sanirim. Emzirme Reformu yeni sitesine tasindiktan sonra destek formunu doldurmamisim. Onu da simdi yaptim hemen :)

Bu önemli mimi -eger kabul ederlerse :) - cicegi burnunda annelerin görüs ve tecrübelerini duymak istedigim icin bambino ile pandufcuk'un annelerine; cok istedigi ve caba gösterdigi halde emzirmek yerine formül süt vermek durumunda kalan annelerin sesi olacagina emin oldugum minik hanimin annesine ve benim gibi fanatik anne sütü hayranlarindan oldugunu bildigim Tülin Su'nun annesine gönderiyorum.  Hatta hizimi alamayip, cocugu olan olmayan, anne sütü vermis vermemis herkesi bir ses vermeye davet ediyorum.

2 yorum:

  1. Evren, bu konuda sana ne kadar tesekkur etsem az! En buyuk destekcim sendin. Her daim yanimda idin. En guzel kaynaklari sayende ogrendim. Isin icine ameliyat da girmese becerebilirdik belki bizim inatci bocugun direnisini kirabilirdik belki. Zira itirazi sute degil, emmeye idi. Cok cok cok tesekkurler her daim!

    YanıtlaSil
  2. Ah keşke ben de hamileyken karşılaşsaymışım seninle... O zaman daha bilinçli olurdum ve daha güçlü dururdum... Gerçi her şeyi danışarak başını ağrıtabilirdim ya o da ayrı :) Neyse, iyi ki varsın, iyi ki yazıyorsun!

    YanıtlaSil