"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Perşembe, Mayıs 06, 2010

Şoför nohut amca!

Fikri TRT Çocuk kanalında Düş Peşime programında gördüm. Bez bebekleri severim. El becerim olmadığı için bugüne dek denemeyi hiç düşünmemiştim. Fakat orada öylesine basit anlatılıyordu ki, denemeye karar verdim.

Anafikir şu:
Bebek şeklinde bir kalıbı kullanarak birbirinin aynısı iki parça biçiyoruz. Parçaları birbirine (küçük bir aralık hariç) sıkıca dikiyoruz. O küçük aralıktan bebeğin içine fasulye dolduruyoruz. Aralığı da sıkıca dikiyoruz. Göz yerine iki düğme veya boncuk dikip, dilersek burun ve ağız çiziyoruz. Eski yünlerden saç yapmak da olası. Bitti!

Sadece kolay oluşunu değil, böylesine basit malzemelerle hazırlanmasını da sevdim. Elimizdeki eski kumaşlar, yünler, düğmeler ve hatta tarihi geçmiş bakliyatlar için ne hoş bir geri dönüşüm fikri!
Faydası olur diye biraz da internette aradım. İngilizce adının "bean doll" olabileceğini sanmıştım; "beanbag doll" imiş. Bu şekilde arayınca güzel örneklerine rastlanıyor.
Ben sincabın öğle uykusuna yattığı bir zaman aralığında, iki saatte bitirdim tüm bebeği. Kalıp olarak internette zencefil adam kurabiyesi (gingerbread man) kalıbı aradım. Kumaş için eskiden çok dikiş dikmiş olan anneme güveniyordum. Bütün eski, parça kumaşlarını bir iki yıl önce vermiş. Bula bula koltuk kılıfından artmış , güllü dallı bir kumaş çıkarabildi bana. Onunla denemeye karar verdim. Kalıba göre kestiğim iki parça kumaşı birbirine tersten dikerken, yıllar önce ev ekonomisi dersinde öğrenip bir daha hiç kullanmamış olduğum makina dikişini kullandım. Sonra sağlamcı annemin önerisine uyarak, kenarlarından da sürfile dikişi ile geçtim. Bebeğin yan tarafında ufak bir boşluk bıraktım. Ters çevirip bir kalem yardımıyla dış hatlarını iyice belirginleştirdim. Bu sırada özellikle köşe geçişlerinde dikiş hataları yaptığım anlaşıldı ama ben zaten bu işten hiç anlamayan beceriksizin biriyim; o kadar olacak. İş doldurmaya geldiğinde anneme evde en fazla hangi bakliyattan olduğunu sordum. "Nohut var, tüketmemiz gereken" dedi. Böylece fasulye yerine nohut doldurduk bebeğe.  Kenarda bıraktığım aralığı da dışarıdan sıkıca diktim. Sincap gerçi her eline geçirdiğini ağzına götürme yaşını geçti ama yine de dikkatli olmak, bir kazaya meydan vermemek gerek. (Bütün bunları bu tariften anlamak güçse, şuradaki resimli tarif mutlaka fikir verir. Benim yaptığım hatayı tekrarlamamak için, 5. adıma özellikle dikkat etmek gerekiyor). Henüz yüzünü, saçını yapmamıştım ki, sincap uyandı.  Öylece verdim eline oynaması için.  İşte şöyle oldu acemi terzinin koltuk kumaşından bez bebeği:


Bugün sincabın kocaman kamyonunu cevizlerle yüklemiş oynuyorken aklımıza geldi; bizim bebek, şoför mahalli için biçilmiş kaftan. Yerine yerleşip, kolunu da camdan sarkıtınca usulünce, aranan ad da konmuş oldu bebeğe: Şoför nohut amca!  

Üç günde dağılıp gitmesi muhtemel, plastik, Çin işi kamyon da; doğalcı annenin elinde layık olduğu şoföre kavuşmuş oldu böylece!

Şoför nohut amca için çalışırken bir çok başka şey geldi aklıma. İçi pirinç veya mercimekle doldurulmuş minik bebekler, lavantayla doldurulmuş kalp-çiçek şeklinde küçük yastıklar vb.

Bebeğin yüzünü de olduğu gibi bıraktım şimdilik. Sincabın bir şikayeti yok. Yaparsam bile sanırım mümkün olduğunca basit tutmaya çalışırım. Waldorf bebeklerinde olduğu gibi...

9 yorum:

  1. Cok sirin olmus :D Ellerine saglik :) Alli gullu kamyon soforu :D

    YanıtlaSil
  2. Harika bir fikir. Bizim cocuklar zayif, boylari uzuyor da, kilo almalari daha geriden geliyor. O yuzden boylari kisalan pantalonlarin pacalarini kesip sort yapiyorum, bir sure daha giyiliyor. Bu kesik pacalari degerlendirmek icin cok guzel bir fikir. Icini bakliyat doldurmak hic aklima gelmemisti bak, kesin yapariz biz bunu bu hafta sonu.

    YanıtlaSil
  3. merhabalar şöför nohut amcaya bayıldım ,ama sizin kalpli lavantalı fikir daha önce ben yapmıştım bakmak isterseniz burda http://elisifikirler.blogspot.com/2009/04/kucuk-kalp.html
    sevgiler

    YanıtlaSil
  4. Ben sevdim güllü dalli nohut amcayi :)) Ona bir Nohut teyze lazim simdi, ne dersin?? Ceviz tasidiklari uzun yollarda bir can yoldasi :))

    YanıtlaSil
  5. Çok güzel olmuş gerçekten... Farklı kumaş, dokular ve farklı bakliyatlar ile bir kaç adam yapılabilir. Küçük çocuklar için dokunma duygusu üzerine daha güzel bir oyuncak düşünemiyorum.

    YanıtlaSil
  6. Kamyona kurulmus halini pek sevdim Evren :) Kiskandim simdi benim de arkadasimin kizina yaptigim bebegi yayimlamam lazim simdi:P Ama onceligi Nehir'e verdim. Ona yardim etmek isteyenlere bir de... Senin bebekte donuslere minik birer cit atarsan, yani ice dogru minik birer kesikcik, kasilmalari engellersin. Bir de nohut bocuk olmasin diye onerisi olan var mi?

    YanıtlaSil
  7. Anne ve Bebişi,
    Haklısın! Allı güllü oldu bizim kamyon şoförü. Biz ona baştan kamyon şoförlüğü rolü biçmemiştik ya, ondan :) Neyse, yakıştı yine de...

    Selen,
    Bak, çok güzel bir fikir bu söylediğin. Paçalar gayet güzel değerlenir böyle. Sizinkileri merakla bekliyorum. Senin çocuklar üstelik kıyısından köşesinden katılacak, bakliyatı falan kendisi doldurabilecek yaşta. Kendi bebeklerini, kendi pantolonlarından yapmak çok hoşlarına gider kesin.

    Başak,
    Lavantalı kalbin çok hoş. Neden biraz elyaf da gerekliymiş? Onu merak ettim yalnız...

    Ayça,
    Ben pek sevdim bu işi. Nohut Teyze ile başlayıp, geniş bir nohut ailesi de üretebilirim yakında...

    Banu, merhaba!
    Keşke oğlum daha da küçükken cesaret edip deneseymişim bu bebeği. Çok sever ve çok faydalanırdı dediğin gibi...

    Dilek,
    Yaptın mı o bebeği? Ama durduğun hata, hemen yaz lütfen yazısını. Merak ettim. Senin gibi ustası dururken benim bez bebek post'u yapmam ayıp zaten. Ben hatalarla öğrenebilen biri olduğumdan bu ilk denememde mümkün olduğunca anneme sormadan yapmaya çalıştım. O da senin gibi köşelerini "çıtlatmam" gerektiğini söyledi sonrasında. Nohutlar kolay kolay böceklenmez diye tahmin ediyorum. Yine de önlem almak istersen şu geliyor aklıma. Un ve bakliyatın böceklenmemesi için paketlerine defne yaprağı konması önerilir ya, belki de iyice ufalanmış defne eklenebilir bebeğin içine. Nohut amca defne defne de kokar hem o zaman...

    YanıtlaSil
  8. Simdi, diger yazindan baglanti verdigin icin bunu okudum ve kamyondaki cevizleri gorunce gulumsedim :) Bizim evde de cevizler kullaniliyor kamyonlara yuk icin. Bahcedeyken kum havuzu ama evdeyken ceviz :)

    YanıtlaSil
  9. Fethiye,
    Nehir kenarindan topladigimiz cakil taslarini da denemistik ama o biraz tehlikeli olabiliyor. Ceviz en iyisi, bir de tahta oyuncaklarimizi tasiyoruz...

    YanıtlaSil