"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Perşembe, Kasım 26, 2009

VS notları - 1

Soguk mevsimi bos bos uyuklayarak degil; topraginda ve havada ne varsa depolayarak geciren bir bitki oldugumu hayal edecegim.

Neredeyse her bir sayfasi sari post-it'lerle isartelenmis olarak tekrar okumaya basladigim Voluntary Simplicity'den (D.Elgin) aldigim uzun notlari buraya yazmaya calisacagim.

Simdi üzerlerinde derinlemesine düsünmeye vakit bulamiyorum. Gündelik dertlerin yogun baskisi var. Zamanla bu notlari düsüncelerle ete kemige büründürebilecegimi, onlar üzerinden yaprak ve cicek acabilecegimi umuyorum sadece.

Her sey sorularla baslarmis. Bu kitap da sorularla basliyor.

1980'lerde VS ilk yazildiginda yazarina göre cevresindeki bir avuc insani daha sade bir yasama yönlendiren sorular sunlarmis:

-Su anki yasam tarzim cocuklarim büyüdügünde de sürdürülebilir olacak mi?
-Onlarin yasami ve benimki birbirinden ne derece farkli olabilir?
-Yaptigim isten memnun muyum?
-Yaptigim is baskalarinin iyiligine, esenligine katkida bulunuyor mu yoksa sadece bir gelir kaynagi mi?
-Aslinda ne kadar gelire ihtiyacim var? ve ne icin?
-Tüketimimin ne kadari yasamima hosnutluk, doyum yerine kargasa ve karmasa ekliyor.
-Tüketim seviyem ve tüketim seklim baskalarinin yasamini ve cevreyi nasil etkiliyor?
-Bir yoksunluk döneminde yasamanin daha sürdürülebilir alternatif yollari var mi?
-Uzun bir enerji kitligi ve ekonomik durgunluk dönemine uyum saglayabilecek esneklige sahip miyim?
-Yokluk durumunda birbirinin bogazini sikma derecesinde bir rekabet ve sosyal parcalanma yerine yardimlasma ve birlikteligi tesvik eden alternatif bir yol mümkün mü?
-Yasamimda yapabilecegim, kendisi kücük, ama pek cok baska kisinin de yapmasi durumunda baskalarini yasamina etkisi büyük degisiklikler var mi?
-Insanlik ailesinin ezici bir sefalet icinde yasayan diger mensuplari icin yapmam gereken neler var?
-Sosyal statü ve tüketici ürünlerinin pesinde yasamin asil zenginliklerini kaybediyor olabilir miyim?
-Yasamdaki amacim nedir?
-Kendi yasamimin kontrolünü nasil ele alabilirim?

Yirmi küsür yil sonra hala ayni sorulari soruyor olmamiz cok rahatsiz edici. Bazilari insanligin temel sorulari olsa da... Biraz da yol almali?
Hem daha kötüsü, kacimizin sorulari bunlar?

fotograf:rAmmoRRison

4 yorum:

  1. bu sorular öss'de sorulmalı... Çocuklar tazecik beyinlerini bunları gerçekleştirmek ve anlatmak için kullanmalı...

    herşey sorularla basladigi gibi, yazarakta bir cok seyin hatırlandigini ve hayatımızı etkiledigini dusunuyorum...

    iyi ki yazdın bu soruları... Çok onemli bunlar..Bende üstlerine düsünüyorum simdi ve devamını bekliyorum...

    yesil minik yavrular dogurmaya baslayan feslegenlerimden selam yolluyorum bir de... :)

    YanıtlaSil
  2. Feslegenlerimiz basta olmak üzere ailecek selamliyoruz biz de onlari :) Simdi safinazlasabilirler, güneslenmeye cikarmayi unutma.

    Bu sorularin öss'de soruldugu bir egitim sistemini hayal etmek bile güzel :)

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar,
    yorumumun bu postunuzla ilgisi yok, büyük bir sorunum var -bebeğime süt verememe.-
    google da bununla ilgili arama yaparken sizin bloğunuza rastladım ve geçen yıl yazdığınız post karşıma çıktı.Üf yaa çok çaresizim ve ne yapacağımı bilmiyorum. Formul süt vermek istemiyorum zehir gibi geliyor ama çaresiz vermek zorundayım çünkü gün içinde sadece 120 cc süt üretebiliyorum. Bebğim dokuz haftalık ve ben pes etmek istemiyorum. Yedi yıl uğraşın sonucu kavuştuğumuz miniğimizle duygusal bağ da kuramıyorum.Sinir harbi içindeyiz.İlk onbeş gün hiç almadı memeyi, sonra günde birkaç kere aldı sonra daha da arttı fakat ne çare ki süt yeterince üretemiyorum. Bu konuda bana yardım eder misiniz? SEVGİLER

    YanıtlaSil
  4. Arzu,
    bana bir e-mail gönderebilir misiniz? adresim profilde var. daha uzun uzadiya konusurduk.

    YanıtlaSil