"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazar, Ağustos 23, 2009

Devetabaniyla hizli bir giris

Monstera Deliciosa.
Devetabaninin Latince adi buymus.
Cocuklugumda hemen hemen her evde bulundugunu hatirladigim bu salon bitkisini simdilerde Türkiye'de edinmenin güc oldugunu okudum az önce ve pek sasirdim.
Devetabani yeni evimizi buldugumuzda bizi bekleyen iki bitkiden biriydi. Digerinin adinin ne oldugunu bilmiyorum, arastirmam gerek. Her ikisi de son alti ayi oldukca bakimsiz gecirmis. Tamirat sirasinda biz de fazla ilgilenemedik. Simdi artik biraz bakima alma zamani.
Devetabaninin bir hafta önce verdigi son yapragin dibinden köke benzer bir sey uzamaya basladi. Ben bu yolla cogaltabilecegimi dusunmustum. Okudum ki, bu kökler devetabaninin havai kökleri olup ne kadar uzarsa bitkinin ortaminin o kadar kuru olduguna, zavallicigin o kadar cok suya ve neme ihtiyac duyduguna isaret edermis. Bugün bolca suladim ve yapraklarini islak bir bezle silererek islattim. Aklimda bunu disinda da bir sürü soru var. Vaktimi gecmiste devetabanindan cok veritabani bakimiyla gecirmis oldugumdan olsa gerek. Her seyden önce neredeyse boyu bana yetisen bu kocaman bitkinin saksisini nasil degistirecegimi bilmiyorum. Kolay bir yolu olmali. Ayrica saksi degistirmek icin uygun mevsim hangisidir? Sonbahar? Ilkbahar? Bu arada biraz besin takviyesi yapmak istiyorum ama buldugum rastgele bir seyi de vermek istemiyorum. Nelere ihtiyac duydugunu bulmali ve o maddeleri vermenin az kimyali, dogal bir yolunu...

Önümüzdeki hafta internette arastirma ödevlerimden biri bu.
Ama degerli okuyucu, devetabani hakkinda bildiklerin varsa, sen de yazar misin? Icinde devetabani olan cocukluk anilari da olur :)


Güncelleme/25.08.2009:

Ödevimin sonuclarini acikliyorum:
Devetabaninin asil anavatani Meksika ve Güney Amerika'nin tropikal yagmur ormanlariymis. Bu sebeple bol nem ister, direk günes isigindan hoslanmazmis. Biraz aydinliga hayir demezmis elbet. Saksi degisikligini baharda yapmaliymis. Nasil? Hala bilmiyorum. Yazin her iki haftada bir, kisin ayda bir bildigimiz yesil bitki gidasi ile takviye etmek yeterliymis. Tropik ormanlarda havai köklerini agac dallarina sararak yükselen tirmanici bir bitkiymis. Bu yüzden bir tirmanma destegine (cubuk, sopa vb) ihtiyac duyarmis. Cok büyüdügünde yaprakli dallarini suda bekleterek cogaltabilirmisiz, kökleniyormus. Bu arada cok bilinen uluslararasi bir ev esyalari ve dekorasyon firmasinin katalogunda biraz daliyla kesilmis devetabani yapraklarinin büyükce cam vazolarda dekoratif amacla kullanildigini gördüm. Oldukca sade durdugu icin hosuma gitmisti. Bu da minimalist dekorasyondan hoslananlarin aklinda olsun :)

4 yorum:

  1. Hoşgeldiniz, umarım hızlı giriş devam eder.

    Devetabanı bakımı değilse de anı kısmına bir katkım olabilir. Okul öncesi ve ilkokul çağlarımda anneciğimin, bana göre devasa boyutta, bir devetabanı vardı. Küçük sandalyem ve bir sehpa ile onun dev yaprakları altında oturup oynarken kendimi dünyanın en güzel ve en büyük ağacının yaprakları altında, kimbilir hangi ormanda, doğayla içiçe ve çok mutlu hissederdim. O yüzden, artık evlerde o kadar büyüklerine nadiren rastlanan, bu güzel bitkiyi ne zaman görsem içim sıcacık olur. Bence sizin devetabanı yalnızlıktan da kurumaya yüz tutmuş olabilir, oğlunla altına ya da yanına bir minder koyup, gülüşüp oynayın, eminim zamanla o da size katılacaktır:) Dilerim yeni eviniz size sıcacık ve mutlu bir yuva olur.

    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Meyvelitepe, tesekkür ederim öncelikle. Hem aniniz, hem de güzel dilekleriniz icin...Bizim kücük baslarda devetabaninin büyük yapraklarindan biraz korktu, yaklasmaya korkuyordu. Simdilerde babasinin cabasiyla asiyor o korkuyu. Yakinda gölgesinde gülüp oynamaya baslariz sanirim :)
    Cok selamlar...

    YanıtlaSil
  3. Yine ciceklerle dolacak yeni evin, ne guzel!:)

    Madem devetabanina o kadar bakim yapmissin, bir de fotosunu koyar misin?

    YanıtlaSil
  4. Pinar, bir vakit buldugumda elbette...

    YanıtlaSil