"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Kasım 04, 2008

Pittosporum'dan yeni dersler

Meyvelitepe'nin arayıcılık/toplayıcılık üzerine şu güzel yazısını okumuş muydunuz? Bu yıl her ne kadar doğaya erişim olanaklarımız kısıtlandıysa da huylu huyundan vazgeçmiyor. Malta'nın sıkışık sokaklarında dahi gezerken gözüm balkonlarda, saksılarda, bitkilerde ve tohumlarında. Kendimi şehirli toplayıcı sayıyorum :) Haftasonu Upper Barracca Garden'dan şu aşağıdaki resimde görülenleri topladım.



Topladıklarım

Pittosporum tohumlarını önceki yazıların birinde anlatmıştım zaten. Diğerlerinin ne olduğunu tahmin edebilecek var mı?

Ama pittosporum tohumları hakkında öğreneceklerim henüz bitmemiş. Bu sabah kalktığımda bu tohumları aşağıdaki şekilde kendiliğinden açılmış buldum:



pittosporum tobira tohumları  - kendiliğinden açılmış

Anlaşılan bizim akpıtrak da papazkülahları gibi meyvesinin dış kabuğunu üç yerden açarak nazikçe salıyor tohumlarını doğaya. Doğanın çözümleri bu kadar basit ama bir o kadar da olağanüstü. Ve ben ne kadar da haşinim! Bir de bıçakla orta yerinden kesmiştim geçen hafta bu tohumları :(

Güncelleme (22.12.2008) : Kasım ayında bir okul bahçesinde meyveleri tohuma durmuş bir pittosporum ağacı gördüm. Pittosporum tobira arşivciliğine soyunduğumdan onu da buraya ekliyorum:



Pittosporum tobira - tohumda

1 yorum: